REÁLNÉ info : Macík poprvé ukázal Karla, nový kamion pro Dakar 2020
Karel, závodní speciál Martina Macíka pro Dakar 2020, je na světě. Měří
6950 mm, váží 8500 kg, je to Iveco a má čumák. Karel má v sobě vše dobré
z Franty, vozu Liaz, se kterým Macík úspěšně projel 3 předchozí Dakary.
Ale zároveň přichází s mnoha vylepšeními, která by týmu Big Shock Racing
měla pomoci posunout se v nejnáročnějším motoristickém závodě opět o
kus dál. "Karel je tvrdší, s novým tlumením, změnilo
se šasi, máme čumák, sedíme za předními koly. Bude se mi trochu jinak
řídit a zároveň se změní výhled z kabiny. Zůstává manuální převodovka,
stávající motor Iveco a spousta dalších vyzkoušených věcí," popisuje Martin Macík. Jeho Karel bude mít 1100 koní a 4500 Nm krouťák.
Jak se staví dakarský kamion
Tým Big Shock Racing vyvíjel svůj nový speciál 3 roky. Samotná stavba v sedlčanských dílnách začala loni v září. "Koncepce
se v průběhu mírně měnila, ale zásadním předpokladem bylo vycházet z
dobře fungujících součástí, které se v minulosti osvědčily během mnoha
dakarských startů, a posouvat je dál. Díváme se také po konkurenci a
roli samozřejmě hrají i naše aktuální možnosti," popisuje manažer týmu Martin Macík starší, který řídí vývoj nových speciálů. Mechanici musí vyjít ze sériového vozu, na kterém však příliš původních dílů nezůstane. "Většina součástek je náš vlastní vývoj, další objednáváme po celém světě,"
popisuje Macík starší, jak staví nerozbitné vozy, které musejí
spolehlivě zvládnout náročné terény i drsné zacházení. Největším uměním
je poskládat všechny části dohromady tak, aby byla zajištěna 100%
spolehlivost a nezradil ani poslední šroubek či těsnění. Jde o náročnou
práci, která vezme spoustu času. "Chtěl bych
poděkovat mechanikům, protože poslední týdny všichni trávili u Karla
večery, víkendy. Táta teď v dílně žil, sám třeba natahal celý vzduch. A
dokonce i já jsem vzal nářadí do ruky," popisuje Macík mladší. "Stavěli jsme tentokrát souběžně 2 auta, druhý speciál vznikl na zakázku pro Jardu Valtra," dodává Martin Macík starší.
Máme čumák
Nový
kamion bude vypadat podstatně jinak, než byli fanoušci zvyklí. Posádka
bude ovládat svůj stroj z kabiny s typickým čumákem. Upravený tvar
kabiny závodníkům zajistí větší pohodlí během závodu, současně však budu
mít oproti předchozímu autu mírně omezenější výhled. Jednotlivá místa
uvnitř si jezdci do detailu ladí, aby měli vše potřebné při ruce a
současně jim bylo v autě během dlouhých a vysilujících etap co
nejpříjemněji. "Je to o uspořádání palubovky,
kontrolek, ovládání volantu... Kluci mechanici si vypiplali své sedadlo,
kde bude velký monitor s možností sledování všech detailů ke Karlovu
momentálnímu technickému stavu," popisuje Macík.
Karel dostane zabrat
Před
Dakarem by měl Martin Macík v novém kamionu najezdit kolem 20 000
tréninkových km. Už tento týden vyrazí karavana týmu Big Shock Racing,
doprovázená fanoušky a partnery, do Afriky, kde Karel v tuniské poušti
podstoupí drsné zátěžové zkoušky. Ty odhalí případné slabiny, na kterých
bude třeba během následujících měsíců ještě zapracovat. Čekají na něj
také ostré závody Baja Aragon, Rallye du Maroc nebo Baja Poland. A Macík
se těší, že v druhé polovině roku během tréninků v Sedlčanské kotlině
sveze v Karlovi také první fanoušky.
Franta to jistí
"Franta
a Liaz, to je srdeční záležitost. Myslím, že žádné jiné auto jsem si
tak nezamiloval. Ale jestli se zase chceme posunout dál a jednou třeba
vyhrát Dakar, museli jsme tento krok udělat. Budeme potřebovat nové
díly, budeme usilovat o tovární podporu, musíme využívat moderní
technologie, jinak to nejde. Ale Franta s námi v týmu zůstane, bude dál
tréninkovým autem, a pokud by se během testování ukázalo, že Karel má
víc dětských nemocí, než jsme předpokládali, postavím se na start Dakaru
2020 zase ve Frantovi. A rád," říká Martin Macík.
Další liazkou v týmu Big Shock Racing zůstává také nepostradatelný
bydlík, který poskytuje během všech závodů jezdcům i mechanikům
kompletní zázemí.
Karla mohou fanoušci už dnes potkat na
silnici, protože jeho cesta na Dakar právě začíná přesunem na první
pouštní trénink. A řídit ho nebude nikdo jiný než Martin, aby už během
jízdy do tuniské oázy začal sbírat první cenné zkušenosti.
zdroj: rally-mania.cz